tirsdag den 25. oktober 2016

10 hurtige til dig, der er ny veganer

1: Veganisme handler om at bidrage til så lidt lidelse som muligt.
Det handler ikke om at være perfekt, men om at gøre sit bedste. Rom blev ikke bygget på én dag og en livsstilsændring tager tid.


2: Du er ikke alene.
Der er veganere alle vegne, man skal bare vide hvor man finder dem. Der findes Facebookgrupper for langt de fleste byer - der findes sikkert også en for din by. Savner du ligesindede i din omgangskreds, så deltag i arrangementer eller arranger et meetup.

3: Du behøver ikke leve af tofu og salatblade.
Hvis du ikke allerede kan finde en vegansk udgave af din livret i en fysisk butik, så kan du i hvert fald finde en vegansk opskrift på den! Stort set alt kan veganiseres.


4: Spis op!
Oplever du følelsen af at være træt og energiforladt efter at være gået over til en 100% vegansk kost? Måske spiser du for lidt. En sund vegansk diæt består af mange grøntsager, bladgrønt, frugter og fuldkorn. Kosten er fuld af kostfibre, som mætter, men energitætheden er lav. Det vil sige, at du skal spise mere, for at få den samme mængde energi som hvis du spiste en typisk dansk kost med masser af kød, æg og mælkeprodukter.

5: Veganere får rigeligt protein.
Der er protein i nærmest alt - selv i dine havregryn! Gode kilder til protein er f.eks. bønner og linser, tofu, seitan, tempeh, nødder, kerner og kornprodukter.


6: Vegansk mad er billig!
Har du tænkt dig at leve af erstatningsprodukterne fra kølemontren i Kvickly, bliver du hurtigt ruineret, men mange af de billigste fødevarer er faktisk veganske. Kartofler, ris, bønner og pasta samt sæsonens frugt og grønt, er billige, sunde fødevarer og dem kan man komme langt med.

7: Husk dit B12 tilskud.
Som veganer får du masser af vitaminer og mineraler gennem kosten, men B12 er en undtagelse. Det er ikke fordi en vegansk diæt ikke er naturlig for mennesket, men grundet nutiden produktionsforhold af frugt og grønt, findes de B12-producerende bakterier ikke længere på vegetabilske fødevarer - de er simpelthen renset væk.
Husk at køb dine B12-vitaminer som tabletter eller spray og ikke som kapsler, da disse som oftest er lavet af gelatine!


8: Du behøver ikke være ekspert i alt.
Du vil med garanti få en masse spørgsmål fra venner og familie, men det er okay, hvis du ikke har svarene på dem alle sammen. Vær ærlig og tal ud fra dine egne synspunkter og erfaringer.

9: Det behøver ikke være svært at spise ude.
De fleste restauranter har en vegetarisk ret på menuen, som nemt kan veganiseres ved at fravælge eksempelvis osten. Hvis det ikke er tilfældet, så tag en snak med personalet eller kokken og forhør dig om mulighederne. Befinder du dig i en af de større byer, eller er du på ferie i udlandet, så kan app'en HappyCow vise dig hvilke muligheder du har og guide dig dertil.


10: Næste skridt - tøj, sko og makeup mm.
Veganisme handler ikke kun om mad. Det er en livsstil og indbefatter derfor også produkter som uld, silke og læder. Du behøver ikke skifte det hele ud på én gang. Brug dine læderstøvler til de er slidt op, hvis det er det du vil, og byt dem ud med et vegansk alternativ, når de ikke kan mere. Det samme gælder for skønhedsprodukter, tandpasta og rengøringsartikler mm.

mandag den 17. oktober 2016

En varm anbefaling til den kolde tid

Efteråret kan være smukt og gyldent, men det kan også være koldt, vådt og gråt og det er på de dage, man har allermest brug for et tæppe og en kop varm kakao med flødeskum. Personligt er jeg ikke den store fan af færdigkøbt kakaomælk, men forleden blev jeg positivt overrasket. Jeg har langt om længe fundet en plantebaseret kakaomælk, der er værd at kaste penge efter - Alpros Dark Chocolate lavet på mandelmælk! Den er bare lækker! Toppet med plantebaseret flødeskum , også fra alpro, og et lille drys kanel. 

~ Enjoy



torsdag den 29. september 2016

Mikonomi Award: Veganer på budget

Jeg er meget stolt af at kunne fortælle, at Det Vilde Ris er blandt de nominerede til titlen som den mest budgetvenlige veganske blog!

Det er sammenligningstjenesten Mikonomi.dk, der står bag nomineringen, som udelukkende har til formål at hylde de udvalgte bloggere, der har har en stor passion for mad og sundhed mm.
Yderligere ønsker Mikonomi at sætte fokus på, at man som veganer, sagtens kan få et almindeligt madbudget til at hænge sammen.

Se de 24 nominerede og giv din stemme på Mikonomi.dk

Afstemningen løber frem til den 5. oktober.



lørdag den 3. september 2016

Carrot cake oatmeal

Jeg bryder mig egentlig ikke ret meget om almindelig, ren havregrød, men når den er piftet op med frugt, nødder og andet godt, er jeg vild med det. Her er en af mine favorit opskrifter, carrot cake oatmeal.

Det skal du bruge:
2 dl havregryn
4 dl vand
1 revet gulerod
stødt kanel
stødt kardemomme
stødt ingefær  
evt. sirup og rosiner

Kom havregryn, vand og gulerod i en gryde og kog ingredienserne sammen til en grød. Smag til med kanel, kardemomme, ingefær og evt lidt sirup. Top den færdige grød af med rosiner, hakkede nødder eller andet godt.



fredag den 2. september 2016

Nicecream for breakfast!

Is til morgenmad!?! Ja da - og så er det oven i købet super sundet!
Nicecream er is, der er lavet udelukkende af frosne bananer. Hvis du endnu ikke har prøvet det, kan du se frem til én på opleveren. 
Det kræver lidt forberedelse, for du skal bruge 2-4 frosne bananer pr. portion dvs. du skal skrælle 2-4 bananer, dele dem i mindre stykker og stille dem i fryseren natten over. 

Tag bananerne op 10-20 min før du skal bruge dem. Blend bananerne til en cremet is og top den med bær, frugt, mysli og evt kakaonibs.

Tip: Har du brug for ekstra vejledning i hvordan man laver nicecream, har PlantePusherne lavet en rigtig god guide som du kan finde lige HER.
Tip: Blend bananerne med et par jordbær, vaniljesukker eller kakaopulver for variation.


Hummus til morgenmad - hvem skulle have troet at man kunne det?

Endnu en af de hurtige til de dage, hvor det bare skal være nemt og ligetil. Hummus på ristet brød med et par skiver frisk tomat og grønt drys. Et par skiver avocado havde heller ikke været så dårligt, men man må bruge hvad man har.

Har du mod på at lave din egen hummus, kan du finde en opskrift HER.


It's peanut butter jelly time!

De dage hvor det bare skal være nemt, hurtigt og lige til at gå til, er peanutbutter og marmelade formidabelt som pålæg på ristet brød.

Bonus info: langt størstedelen af det brød du finder på hylderne i supermarkedet er faktisk 100% vegansk - det gælder både toastbrød, krydderboller og rugbrød.